dinsdag 29 oktober 2013

Denk niet wit, denk niet zwart

Mijn vader zei vroeger altijd “Met vrienden heb je het niet over geld, geloof of politiek.”. En eigenlijk hou ik me daar inderdaad redelijk aan. Zoveel mensen, zoveel meningen. En om nu ruzie te krijgen over een idee, mening, opvatting, geloof of hoe je het ook wil noemen, dat is het gewoon niet waard.

Toch heb ik me, net als bijna iedereen in Nederland, de afgelopen weken hard gemaakt voor een bepaald geloof. Het geloof van kinderen in Sinterklaas én Zwarte Piet. Want net als het gros van de Nederlanders (en Belgen, een deel van onze Oosterburen en welke bevolkingsgroep of nationaliteit al nog niet meer) vind ik dat kinderen gewoon hun eigen feest moeten kunnen blijven vieren.

Ongeacht wat iemand, of meerdere iemanden, zich in de hoofd heeft, of hebben, gehaald denken kinderen namelijk niet in termen van zwart, wit, rood, geel of bruin. Niks daarvan, zij zien Sinterklaas, een oude man die gewoon heel veel van kinderen houdt. En die Zwarte Pieten? Die houden gewoon heel veel van Sinterklaas en willen er graag voor zorgen dat elk kind cadeautjes kan krijgen.
Zo simpel is het. Niets meer of minder. En hoe mooi en puur is dat idee wel niet?

Dan de volwassenen die zich beduidend minder mooi opstellen door een hoop gedoe en gesteggel over mogelijke slavernij, racisme en wat er allemaal nog niet meer bijgehaald kon worden. 
Alles om maar een punt te kunnen maken. Niet nadenkend of de ontstane denkbeelden überhaupt ergens op gestoeld zijn. Helemaal tot en met de VN besloot men om zich er tegen aan te gaan bemoeien. Want die bijna 16 miljoen idioten in dat kleine Kikkerlandje, die zouden toch niet opeens allemaal racisten en slavendrijvers in de dop blijken? Dat moet zo snel mogelijk de kop ingedrukt worden.

En wat leren wij, de Sinterklaasfans, onze kinderen wel niet? Dat het normaal is om iemand voor je te laten werken?
Ik hoop van wel. Zeker als die iemand dat met alle liefde en plezier doet, wat zijn of haar huidskleur ook mag zijn. Alles om die kleine snoetjes te zien glimmen en stralen van plezier.

Waar papa, mama, opa, oma en de rest van de familie al het “werk” doen en de credits hiervoor geheel uit handen geven aan een oude man met een heleboel (toevallig zwarte en bruine) vrienden.
Ja, we zijn een crimineel, onnadenkend volkje en verdienen niet beter dan door het slijk getrokken te worden zoals nu gebeurd is.

Inmiddels heeft het hele 5 december feest een beetje bittere nasmaak gekregen. Wat eerst geen probleem was blijft nu op de achtergrond hangen. Het echte feest is voor menigeen bezoedeld door de ophef die er door een kleine groep over gemaakt is. Het idee dat er vanaf 2015 geen Sinterklaas meer gevierd zou mogen worden in de huidige vorm is, naar mijn mening, te bespottelijk voor woorden. Misschien dat ze besluiten ter controle invallen te gaan doen op illegaal cadeautjes uitdelen of arresteren ze iedereen die er ook maar een beetje Zwarte Pietachtig uitziet.

Als dat echt de intentie is dan zou ik graag de Nederlandse Regering willen aanklagen. Voor de brute moord op Sinterklaas.

Want voordat ik dit goed uitgelegd kan hebben aan mijn kinderen, hebben ze al het geloof in de Goedheiligman al verloren… 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten