vrijdag 30 augustus 2013

Rennen...

Jullie geloven het vast niet, maar de planning was om te blijven hardlopen deze vakantie. Misschien geen drie keer in de week, maar één tot twee keer zou toch moeten lukken. Nou, mooi niet dus (en dat geloven jullie dan waarschijnlijk weer zonder slag of stoot, haha).
Mijn kleding en schoenen zijn in het Drentse geweest, maar hebben daar het daglicht niet gezien. Waarom zou ik tijd, die ik het liefst met het gezin door wil brengen, besteden aan hardlopen? Het kost me algauw een uur per keer.

Ik realiseer me dat het gevolg is dat ik nu echt weer aan de bak moet. Voor dat we weggingen had ik veel last van pijnlijke heupen en spieren, was het bij vlagen bloedheet en ontbrak de motivatie aan alle kanten. De pijnen en de hitte is nu niet meer zozeer aan de orde, maar die motivatie… die is nog niet echt terug.
Met mezelf heb ik afgesproken om zondag mijn schoenen weer op te zoeken en te gaan lopen. Ongeacht weer, fysieke gesteldheid of eventuele motivatie issues.

Op Twitter zag ik dat door het tijdschrift Libelle een Facebook community opgezet is, namelijk “Libelle loopt”. Vrouwen die (willen) hardlopen en daar over willen kletsen, tips & tricks willen delen en elkaar willen motiveren of juist motivatie zoeken.
Zojuist al zitten scrollen en er blijken veel vrouwen te zijn die gebruik maken van het programma van Evy. Ik dus ook. Ergens in maart ben ik begonnen met “Start to Run” en inmiddels ben ik over op het “Keep Running” programma.

Heb ik het eerste deel redelijk achter elkaar opgebouwd en doorgezet, nu ben ik al zo’n twee maanden bezig met de eerste vier lessen van “Keep Running”. Niet best te noemen.
De intervaltrainingen waarbij je je snelheid op moet voeren zijn dramatisch tot nu toe. Alsof ik nog nooit een meter hard heb gelopen, zo kom ik thuis. Tong op de grond van uitputting, blij dat ik kan gaan zitten. Veel liever loop ik dan gewoon dertig of veertig minuten achter elkaar.

Een paar weken geleden heb ik voor het eerst vijf kilometer gerend. Ondanks Evy’s belofte dat je aan het eind van “Start to Run” vijf kilometer kan lopen, had de belofte beter in kunnen houden dat je dertig minuten non-stop kunt hardlopen. Want Evy let namelijk niet op tempo, sterker nog, ze blijft er op hameren dat het geen wedstrijd betreft.
Voor mij was die vijf kilometer dan ook een echte mijlpaal. Wat voor belabberde tijd er ook aan gekoppeld is. Denk je maar eens in, er zijn zat mensen die helemaal niet van de bank afkomen.

Om die vijf kilometer te evenaren, verbeteren of qua tijd een nieuw record te vestigen zal ik toch weer wat actie moeten ondernemen.

De grote vraag is dan ook: Wie wil me zondagochtend die peptalk geven? Niet alleen om daadwerkelijk te gaan hardlopen, maar ook als extra steuntje in de rug tijdens het lopen? Want dat het afzien wordt, dat is wel zeker…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten