donderdag 5 juni 2014

Voetbalgekte

Misschien dat dit blog als vloeken in de kerk beschouwd wordt. Mij zelfs volgers gaat kosten, maar toch… Het is iets wat me tweejaarlijks bezig blijft houden. En ik schrijf over zo ongeveer alles wat mij bezig houdt, dus waarom zou ik het onderwerp niet bespreken. De gekte rondom het voetbal.

Iedereen heeft zijn of haar sport. Maar waarom het voetbal zoveel meer aandacht krijgt ten opzichte van volleybal, zwemmen of judo. Het blijft een raadsel voor me. Wat maakt voetbal zoveel meer bijzonder?
Mensen versieren weken van te voren hun auto, huis en straat. Reclames voor veren, hamsters, juichpakken en –petten. Alles is binnen no-time uitverkocht en nieuwe voorraden zijn niet aan te slepen. Sterker nog, op marktplaats kan je een juichpak waarschijnlijk voor grof geld aanbieden en is  deze al verkocht voor je met je ogen kan knipperen.

Gekscherend omschreef ik voetbal weleens als een spelletje waarbij twintig man achter een bal aanrennen. Zijn ze eindelijk bij die bal trappen ze ‘m weg en dan staat er aan weerszijde van het veld een mannetje dat zijn uiterste best doet om tien man in het veld tegen te werken door die bal tegen te houden. De versimpelde versie, maar wel gebaseerd op de waarheid. Aan de andere kant, geldt zo’n versimpelde uitleg niet voor een heleboel teamsporten?

Ik realiseer me heus wel dat het spel spannend kan zijn. En waar normaal gesproken de supporters van de diverse clubs elkaar het licht in de ogen niet lijken te gunnen, staan dezelfde supporters nu als één man achter oranje. Dat vind ik nu wel mooi. Opeens is het “wij” niet beperkt tot een dorp of stad, maar tot een heel land.
Het gevolg is wel dat we opeens ook miljoenen bondscoaches hebben die het allemaal beter weten dan de echte bondscoach. Tenminste, als het Nederlands elftal een wedstrijd zou verliezen. Winnen ze dan had Louis het niet beter kunnen doen en getuigt het van groot inzicht.

Nog zoiets waar ik altijd mijn vraagtekens bij zet. Als het Nederlands elftal verliest, verliezen zij. Maar wordt een wedstrijd gewonnen, dan winnen wij. Hoe zit dat precies? Willen we alleen geassocieerd worden met een winnend team?

Afgelopen week heb ik maar eens opgezocht wanneer het grote voetbalfeest begint. 12 juni kwam ik op een website tegen. En Nederland speelt op 13 juni tegen Spanje. Door het tijdsverschil op een mooi “kijkbaar” tijdstip voor de werkende mensch. Namelijk om 21:00 uur.  De andere twee wedstrijden in de pool worden om 18:00 uur uitgezonden. Iets minder goed te doen met kinderen en voedertijd, maar toch willen (zelfs) wij een poging doen om het te volgen.

Hier is nog geen vlaggetje te vinden in de straat. Misschien ook maar eens even regelen met de buren, tenminste als er nog oranje vlaggetjes te verkrijgen zijn. Ik denk dat de buurtjes van verbazing van hun stoel vallen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten