zondag 22 juni 2014

Hoeveel punten kost dat?

Oké, met de billen bloot! Figuurlijk dan. Ik ben een zware vrouw. Te zwaar. Conform huidige maatstaf tenminste. Zou ik in het tijdperk van Rubens geleefd hebben zou mijn omvang meer gewaardeerd worden. Helaas ben ik iets later geboren.
Eigenlijk ben ik altijd al zwaarder geweest dan leeftijdsgenoten en ben ik ook op jonge leeftijd bewust gemaakt hiervan door klasgenoten en de diëtiste die ik wekelijks mocht bezoeken.

Het stomme is dat, terugkijkend naar mijn middelbare schoolperiode, ik wel zwaarder was dan de gemiddelde tiener, maar dat het achteraf wel meeviel. Pas rond mijn twintigste is het goed fout gegaan. Lekker eten, snoepen en uiteindelijk stoppen met het stijldansen wat ik in de jaren daarvoor twee of meer keer per week deed. Het deed de weegschaal geen goed als ik erop ging staan. En dus deed ik dat op een bepaald moment maar niet meer. De gevolgen daarvan laten zich raden.

Vlak voor mijn trouwen nog flink ziek geweest waardoor ik opeens één à twee maten kwijt raakte, maar in de jaren daarna zaten die er al weer snel aan. De kinderwens kwam en eenmaal zwanger ben ik van alle kanten meegegroeid. Het startgewicht van de zwangerschap was bekend en ik hield het een beetje in de gaten. Toen ik eenmaal 27 kilo zwaarder was dan mijn, toch niet minieme, startgewicht gooide ik de handdoek in de ring. Ik wilde er helemaal niets meer van weten tot de kleine eenmaal geboren was.

Een lief klein meidje bleek er in die enorme buik te zitten en eenmaal eruit hielp dat wel tegen een fors aantal kilo’s, maar ik geneerde me voor mijn eigen spiegelbeeld. Nog steeds kijk ik vol trots naar haar babyfoto’s, maar dan moet mama er maar liever niet opstaan.
Drie maanden oud was ze toen bij mij de knop omging. Genoeg! Ik wilde niet meer zweten in pashokjes in de hoop dat de winkel tenminste één kledingstuk zou hebben dat mij zou passen. Niet meer kiezen wat beschikbaar is, maar de keuze baseren op wat ik mooi vind. Actie noodzakelijk dus om dat te bereiken.

Ik heb me toen ingeschreven bij de Weight Watchers. Mijn doel? Minimaal 36 kilogram eraf. Mensen in mijn omgeving hebben verbaasd gekeken naar hoe ik per week gewicht kwijtraakte. Hoe ik er na een tijdje steeds slanker uit ging zien. Ik was een hele goede reclame, maar hiervoor was wel een ijzeren discipline nodig. In september startte ik met de cursus en in april woog ik 38 kilogram minder. Mijn doel gehaald. En weer zwanger.

Ook deze zwangerschap ging ik dertig kilo in de plus, maar was ik een half jaar na de geboorte van onze knul weer back on track. En ook met de derde zwangerschap zou ik zo geëindigd zijn vermoed ik. Als ik ons Aapje tenminste voldragen zou hebben.

Mijn laagste gewicht heb ik nooit meer bereikt. En een check op de weegschaal leverde een confrontatie op. Er moet toch eigenlijk tien kilo af. Afgelopen week heb ik al een semi-start gemaakt door niet te snoepen, gezond te eten en meer water te drinken. Vrijdagavond heb ik nog een patatje gegeten en gisteren een wijntje gedronken. Een soort afscheid. Morgen ga ik terug naar de punten, het tellen, de discipline en uiteindelijk weer een gezond gewicht.

En deze wil ik jullie niet onthouden. Voor iedereen, te licht, te zwaar of met precies het juiste BMI!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten