vrijdag 20 september 2013

Wat zullen we nu weer eens eten?

Het is weer zover. Manlief ligt half te slapen bovenop de afstandsbediening en ik heb de beschikking over de laptop. En dat is maar goed ook.
Het heeft lang geduurd, maar we krijgen eindelijk onze grote neef S. met vriendin A. op bezoek. Morgen eten ze mee en ik ben naarstig op zoek naar wat we zouden kunnen eten.

Eerder heb ik vriendin A. al eens slagroom, in een gerecht, voorgeschoteld. Niets mis mee, maar voor iemand die niet van slagroom houdt kan dat wel eens iets minder lekker zijn. Om er nu voor te zorgen dat zij dit keer gewoon iets op het bord krijgt wat ze lekker vindt, heb ik gewoon maar even gevraagd wat ze wilde eten.

En weet je, dat werkt eigenlijk prima. Het geeft je helder inzicht in wat iemand wel of niet lekker vindt en je kan gericht gaan zoeken. Je vertelt aan je man hoe slim je bent geweest, glundert nog wat na, en dan gebeurt het… Je man, met enigszins teleurgesteld gezicht, komt tot de conclusie dat hij toch echt iets anders in gedachten had dan de geopperde kip en pasta.

Voor de duidelijkheid. Mijn man is een duidelijke (rood)vleeseter. Kip mag, maar met dit soort gelegenheden zal hij eerder een “echt” stuk vlees op zijn bord willen. Als alternatieven hoor ik de meest aparte soorten vlees op een bedje van tagliatelle, maar eigenlijk is hij het er gewoon niet mee eens. Het argument van samen koken en dat er wel wat te koken moet zijn plant een spoortje van twijfel bij me. Pasta is natuurlijk vaak de enigszins snelle keuken. Ik besluit er nog maar even op te gaan broeden.

Maar als de week vordert blijft kip met pasta toch in mijn hoofd rondzingen. Dat vindt A. wel heel lekker, dus daar moet toch iets mee te doen zijn? Inmiddels heb ik de Allerhande recepten doorgespit en ben een heerlijke pasta tegen gekomen. Simpel maar smaakvol, precies zoals een goede pasta hoort te zijn volgens mij.

Nu nog manlief tevreden houden met een alternatief ernaast. Dat is mijn volgende doel. En het derde doel is vandaag ook toegevoegd. Wilde A. graag ijs als toetje, man ziet een tiramisu als afsluiter van de (Italiaanse) pastamaaltijd meer zitten.

Inmiddels weer een uur verder, afgeleid door zaken als facebook, twitter en wat al nog niet meer op het internet en ik ben nog geen stap verder. Het lijkt wel heel erg hoe het normaal gesproken ook bij mij werkt. Met een aantal dingen tegelijk bezig zijn en je dan opeens realiseren dat, als je zo doorgaat, een aantal mensen teleurgesteld zullen zijn. En dat je zelf best wel eens één van die personen zou kunnen zijn.

Zojuist mezelf dus even getriggerd om dit blog af te schrijven (en niet af te raffelen). Om dat  tweede recept te zoeken en dat is inmiddels gelukt. Nu alleen nog de goedkeuring van ons opperhoofd. En dan nog nummer drie. Het dessert. Daar ga ik zo nog heel even over brainstormen. Zoveel lekkere nagerechten gezien en dat maakt de keuze erg moeilijk.

En zal ik nu eens iets zeggen… Zelfs al zou alles in duigen vallen. Wordt de kip gecremeerd in plaats van gebakken, zijn de groenten niet gaar te krijgen, ligt er meer pasta op de vloer dan in de pan én belandt het ijs in de oven. Als dat allemaal zou gebeuren, dan nog zal dat niets afdoen aan een gezellige middag en avond. De snackbar zit om de hoek en anders hebben we altijd wel een boterham.

Voor morgen gaan we er gewoon in voor de gezelligheid. Ongeacht in welke vorm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten