zaterdag 4 januari 2014

Mijn eigen draagdoek

Schreef ik het vorige maand al. Ik ben een draagenthousiasteling. De nieuwsgierigheid naar het dragen met een doek en de verwachting hierover was te groot voor mij. Op de eerste dag van het jaar een bestelling geplaatst voor een doek.

Uiteraard heb ik eerst de nodige navraag gedaan. Als ik tot aanschaf over ga moet ik natuurlijk wel langere tijd nog met een doek kunnen doen. Een oproepje voor advies op een Facebook community leverde eigenlijk gelijk de benodigde informatie.

Geweven doeken zijn geschikt voor heel klein en licht tot heel groot. Dit in tegenstelling tot elastische doeken.
Hierbij wel weer de nodige adviezen. Want alleen geweven katoen is minder draagkrachtig dan bijvoorbeeld een mix (blend) tussen bijvoorbeeld katoen en hennep, of katoen en linnen. Die blend maakt de doeken een stuk sterker. Ook zijde is heel sterk, maar dan wel weer afhankelijk van het soort zijde. Katoen met bamboe is af te raden bij grotere kindjes. Dan heb je nog de wolblends. Warm in de winter, koel in de zomer. Wel weer een mogelijkheid dat de stof prikt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mijn keuze is gevallen op een katoen/linnen blend. Aapje is inmiddels bijna anderhalf jaar. Nu nog geen negen kilogram, maar we doen ons best dat ze blijft groeien. Dus het is verstandig om een draagkrachtigere doek te kiezen. Ik wil zelf ook met plezier dragen en niet mijn rug compleet verruïneren door een verkeerde doek.

Van doeken zijn er heel veel verschillende merken. Elk merk, en specifieker elke doek, heeft ook weer zijn eigen prijskaart(je) en, hoewel sommige doeken het echt wel waard zullen zijn, mijn budget was niet ongelimiteerd.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een, relatief, goedkoop merk. Prettige bijkomstigheid dat deze doek op dat moment in de uitverkoop was bij een van de webwinkels op draagvlak, hoera!

De mensen bij Ooiebeest waren zo lief om ‘m 2 januari al bij PostNL aan te bieden. Hierdoor kon ik mijn doek gisterenavond al in ontvangst nemen en in een koud azijnbadje zetten om te weken. Want zomaar in de wasmachine, dat is niet handig bleek uit informatie van ervaringsdeskundigen.

Vanochtend de nodige ruimte op mijn droogrek gemaakt toen de doek eenmaal in de wasmachine zat om echt te wassen. Voor jullie beleving, draagdoeken zijn er in verschillende afmetingen. Die van mij heeft een redelijke standaard maat 6. Dit houdt eigenlijk in dat de doek circa 4,6 à 4,7 meter lang is. Droogruimte creëren is dan ook een vereiste.

Na de eerste drooguurtjes de doek onder handen genomen met een strijkijzer om ‘m droog te strijken én zachter te maken. Want katoen met linnen, dat voelt best wel stug aan. Gelukkig zal de doek, door het gebruik, steeds zachter worden. Nog even terug gehangen en toen…
Was het vanmiddag zover. Mijn eerste knooppoging met draagdoek. Niet foutloos, maar eigenlijk al wel naar tevredenheid van moeder en dochter. Zeker gezien het feit dat het echt de eerste keer was dat we dit samen ondernamen. Ze zat heel knus tegen me aan op de buik. De tweede poging een half uurtje later zorgde er zowat voor dat ons Aapje bijna in slaap viel.

Hoewel de draagzak naast de doek gewoon lekker in gebruik blijft weet ik het zeker… Wij gaan veel plezier beleven aan de draagdoek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten