zaterdag 4 januari 2014

Happy New Year

Soms loop je als blogger achter de feiten aan. Maar dat het 4 januari is doet niets af aan het feit dat ik iedereen een goed 2014 wens.

De afgelopen dagen zijn we alweer druk geweest hier in huis. De grote kerstboom ligt weer, in stukken, op de vliering. De kinderkerstboom staat, compleet met lampjes en versiering, ernaast. Alleen zijn er door zoonlief wat ballen uitgehaald voor de vorm. Dan hebben hij en zijn zusjes ook dit jaar in december weer iets te doen.

Overigens ben ik er trots op dat hij geen ballen gesloopt heeft (kunststof ;-) ), maar ook dat alle glazen ballen, ijspegels enzovoorts uit de grote boom heel gebleven zijn. Ons jongste Aapje vond het de normaalste zaak van de wereld die boom in huis en heeft niet de behoefte gehad om de kerstballen aan nader onderzoek te onderwerpen.
Wel vond ze het kersthuisje dat op de vensterbank gezet was dusdanig interessant dat ze daar menig kwartiertje bij heeft gestaan. Jammer voor haar, gelukkig voor ons, zaten de figuurtjes vast. Dit heeft menig in-de-mond-steek-paniekmoment voorkomen.

Onze oudste is een echte meid die het geweldig vindt als het glittert, glinstert en glanst. Ze heeft haar hart dan ook weer dik op kunnen halen met alle kerstdecoraties. De boel is opgeruimd op het moment dat zij uit logeren was en hierdoor hebben we onszelf de ellende bespaart dat er bepaalde zaken naar de eigen kamer zouden verhuizen.
Om een voorbeeld te noemen. Oudste dochter en zoon zijn beiden in het bezit van een verkleurende kerstboom die verplicht het hele jaar door op de kamer heeft gestaan en, als we er tenminste nieuwe batterijen in deden, een behoorlijk aantal uur voor sfeerverlichting heeft gezorgd.
Ja, ja, het is moeilijk afscheid nemen…

Het logeerpartijtje van dochterlief heeft ook geresulteerd in een grote oud papierinzameling. Krijg je normaal de kans niet om zaken weg te gooien, nu wel. Hoeveel ik ook van mijn kinderen houd, ik heb echt geen 100 tekeningen nodig aan de muur. Laat staan nog eens zoveel in haar eigen kamer. En in die van broerlief, want wat zij kan, kan hij ook en beter.
Nu was hij wel gewoon thuis, getuige het kerstboom-aftuig-gebeuren, maar door hem regelmatig op pad te sturen met papa gaf dat net een aantal keer dat benodigde half uurtje om op zijn kamer papier te rauzen.
Het spijt me te moeten zeggen dat menig boom het niet overleefd heeft dankzij onze kinderen.

Ook het beruchte dressoir (ja, die ene uit een eerder blog) is weer verlost van de nodige kinder-paperassen en een aantal puzzels en ander speelgoed zijn voor the time being naar een ander plekje in huis verplaatst. Nutteloos om die, in afwachting van de jongste spruit, een jaar of twee werkloos maar ruimtevretend in de kast te laten staan.

Als laatste nog even snel de ramen gedaan en wat meubels versjouwt. Ondanks de box lijkt het alsof we weer een zee van ruimte hebben en is alles weer schoon en fris. 
Hoewel schoon… Als ik mijn tafel eens bekijk zie ik de nodige kinderhandjes, in drie verschillende formaten, en plakkerige kringen die gemorste appelsap en siroop achter hebben gelaten. Dan vraag ik me altijd af of er ooit weer eens een moment komt dat onze tafels langer dan een uur schoon blijven…

Aan de andere kant, hier in huis wordt geleefd! De beste wensen en vergeet vooral niet van elkaar te genieten dit jaar, inclusief plaktafel, tekeningen en overtollig speelgoed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten