dinsdag 27 januari 2015

Making a house a home

Al aardig wat jaren kennen manlief en ik elkaar. En bijna net zolang wonen we alweer samen. Uiteindelijk gingen we binnen ons eerste jaar samen samenwonen. Dat is alweer zo’n 14 jaar geleden. Ikea was toen nog echt de spaanplaat- en MDF winkel zoals iedereen van mijn generatie het nog kent. Het was allemaal nog niet zo mooi en degelijk als tegenwoordig en er werden voornamelijk meubel voor studentenkamers gekocht.

Onze eerste aankoop was een bankstel. En daar hebben we uiteindelijk wel spijt van gehad. De winkelketen waar we die vandaan hadden stunt nog steeds met gratis scooters, hogedrukreinigers en weet ik wat niet meer bij de aanschaf van. Ik zou echt nooit iemand een bank van hen aanraden en heb blij afscheid genomen van het doorgezakte onding na twee jaar.

De overige meubels is een ander verhaal. Wij gingen nog naar een “echte” meubelzaak. Wel nadat we eerder de catalogus, de papieren versie want digitaal was er nog niet, doorgebladerd hadden en al een voorselectie gemaakt hadden. Uiteindelijk uitgezocht. Een set, want dat past zo mooi bij elkaar. Helemaal waar, gevolg is wel dat je niet snel een stuk weg doet en vervangt voor een afwijkend iets.

Als ik rondkijk zie ik dus nog steeds dezelfde meubels. Her en der beschadigd, absoluut verkleurd op sommige punten en inmiddels bekender dan mijn broekzak. Die is per slot van rekening een stuk jonger.

Via Pinterest zoek ik de nodige zaken af naar wat ik mooi vind en ben inmiddels ook achter een geweldig fenomeen te weten “Ikea Hacks”. Met de Ikea meubels die iedereen kent een net ander meubel maken door verven, andere handgreepjes en dergelijke. Eenvoudig, maar soms ook briljant bedacht. Want zo maak je het net iets minder massaproductie en meer van jou.
En zo droomden manlief en ik nog even door over het vervangen van de meubels, en nogal wat andere zaken waardoor ons huis nog meer een thuis zou kunnen worden.

Door de optie van het verven van Ikea meubels kwam ik van de week op het idee dat als het met Ikea spul kan, het ook met onze fineermeubels mogelijk moet zijn om deze een andere uiterlijk te geven door met verf aan de slag te gaan. En weet je, ik denk dat ik het gewoon eens ga proberen. In het ergste geval moeten we alsnog een en ander vervangen. En misschien wordt het wel super mooi en kunnen we alsnog weer even vooruit. Het zal in ieder geval weer een goede bezigheidstherapie zijn voor die uren dat ik onverhoopt niets te doen mocht hebben. En als het een goed resultaat geeft dan zal ik waarschijnlijk met plezier tijd vrijmaken voor het volgende project.

Wordt vervolgd!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten