woensdag 28 januari 2015

Overstappen

Toen we net een huis gekocht hadden zijn we overgestapt van provider qua telefonie. Internet en televisie vonden we ook fijn en dus werd het een alles-in-één pakket.
We kregen een antivirus pakket erbij, dus onze, toen nog, pc was gelijk beschermd tegen ongenode gasten. Verder wilden we van de weet-ik-hoeveel tv-pakketten er minimaal drie. De deal was toen bij afname van drie betaalde je € 10,00 en kreeg je alle zenders. Hoewel… Niet alles, want Eredivisie, Filmnet, en de 18+ zenders zaten weer niet in de deal. Gelukkig hadden we niet het idee dat we iets misten en met later een kind op komst waren we sowieso gelukkiger met Baby TV en Dora dan met films met vage titels zoals “Debbie does Dallas”.

In de afgelopen tien jaar waren we honkvast. Ondanks alle mooie aanbiedingen die onze provider wist te verzinnen voor nieuwe klanten, bleef er weinig over voor bestaande klanten. Alle moderne apparatuur die je er als nieuwe klant gratis of voor een schijntje bij kreeg waren zaken waar wij dik voor moesten betalen. De laatste maanden vroegen we ons dan ook met grote regelmaat af of de rekening die we maandelijks ontvingen wel opwoog tegen het aangebodene en geleverde. 
Na wat zoeken op internet en navraag bij anderen was het antwoord wel helder. Nauwelijks! Tijd dus voor een overstap.

Dat hebben we nu dus geregeld. We hebben alles op een rij gezet en een nieuwe overeenkomst afgesloten. We zijn, na al die jaren, weer terug bij KPN. Zij zullen de overstap regelen. Eind februari is het zover, maar op voorhand is het abonnement op Digitenne al ingegaan. Op zolder, waar we geen coax aansluiting hebben kunnen we zelfs nu al genieten van gewone televisie in plaats van alleen DVD’s. Wel heel fijn als één van beiden iets wil zien waar de ander nu net niet op zit te wachten, Lethal Weapon of zo...

Van onze oude vrienden kreeg ik een brief. Dat ze de opzegging via KPN ontvangen hadden en dat ik, om dit probleemloos te laten verlopen, nog even contact met ze op moest nemen.

Ik was het van plan, echt waar, hoewel ik niet begreep wat ik zou kunnen betekenen hierin aangezien ze het gewoon met KPN moeten regelen. Maar “ze” waren me voor. En hebben het gevoel van een voor-lief-genomen-klant weten te degraderen naar een kwade klant.

Het telefoontje van vanmiddag kwam in de sport-spits van de kinderen. De mevrouw zou het kort houden want ze hoorde al dat ik druk was. Nu, dat was het enige wat ze hoorde denk ik. Toen ze vroeg of ik aan wilde geven waarom ik wegga en of ze me een aanbod mocht doen was mijn antwoord een duidelijk “Nee”.
Alsnog vond de dame in kwestie het noodzakelijk om de opbouw van mijn, opgezegde, abonnement op te sommen. Na vijf minuten heb ik haar onderbroken en gezegd dat ik er niet op zit te wachten om mijn huidige abonnement uitgekauwd te krijgen en dat de keuze gemaakt is voor een andere partij. Nou, zij deed alleen haar werk. Gezegd dat luisteren misschien wel verstandig is en dat ik heb gezegd dat ik geen aanbod hoef van haar. Wat denk je? Dat had ze ook nog niet gedaan aangezien ik haar onderbrak! Mijn mond viel open en het stoom kwam uit mijn oren. Gezegd dat ik inmiddels een pissige klant begon te worden. Zo ging het over en weer en van kwaad tot erger. Uiteindelijk heeft ze iets geroepen over retourstickers en wenste ze me een fijne avond.

Na van de week ook zo’n verkooppipo aan de deur gehad te hebben vraag ik me inmiddels af hoe beroerd sommige bedrijven er voor moeten staan om zulke marketeers en verkopers in dienst te nemen. Want de kwaliteiten van deze mensen ligt duidelijk niet op het vlak van communicatie.

Vooralsnog weet de man van KPN wel te luisteren en was slim genoeg om dit weer te verwerken in zijn verkoop. Ik weet zelf heus hoe het spel gespeeld wordt met mijn Verkoop Binnendienst ervaring.


Het moge duidelijk zijn. Spreken is zilver. Zwijgen, maar vooral luisteren, is goud!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten